JŪSŲ EILĖ APSIPIRKTI BE EILIŲ

NUOLAIDOS IKI 50%

PARDUOTUVĖS:I–VI 10–22 VAL.
VII 10–21 VAL.
PASLAUGOS:I–VII 10–22 VAL.
RESTORANAI:I–VII 8–23 VAL.* RIMI:I–VII 8–23 VAL.

Vaida Kurpienė apie mėsą: 6 tėvų klaidos

Mėsa vaikų mityboje. 6 tėvų klaidos

Straipsnį parengė mitybos specialistė Vaida Kurpienė

Mėsa – naudingas produktas, nes joje yra lengvai pasisavinamų vertingų baltymų, geležies, cinko, seleno, B grupės vitaminų. Tačiau perteklinis mėsos kiekis, klaidingas jos pasirinkimas ir paruošimas gali padaryti daug žalos. Mitybos specialistė bei dviejų vaikų mama Vaida Kurpienė atkreipia dėmesį į dažniausiai pasitaikančias mitybos klaidas bei rekomenduoja permąstyti galimus sprendimus ir nuo šiandien imti koreguoti savo vaikų mitybą.

  • Pirma klaida – pramoniniu būdu perdirbta mėsa

Labai paprasta ir greita vaikus vakare pamaitinti dešrelėmis, o ant sumuštinio į mokyklą uždėti virto gamykloje kumpio.

Tėvai, kurie domisi mityba, vis mažiau vartoja perdirbtus mėsos gaminius patys ir dar rečiau duoda savo vaikams. Pirmiausia dėl įvairių maisto priedų taip paruoštoje mėsoje, didelio kiekio riebalų juose ir mažesnio kiekio baltymų. Nuoširdžiai rekomenduoju labai atidžiai skaityti etiketes.

Sprendimas. Rinktis natūralią mėsą ir ją pagaminti namie. Jei reikia greito patiekalo – iškepkite orkaitėje didesnį mėsos gabalą su įvairiais prieskoniais. Pjaustydami plonais griežinėliais naudokite vietoje pramoniniu būdu gaminamų kumpių. Mokyklinukams savaitgalį paruoškite namie pusgaminių ir užšaldykite, kad jie galėtų atsišildyti esant reikalui.

  • Antra klaida – vaikams duodame tik baltą mėsą

Tikriausiai esate girdėję, kad kiauliena nesveika, o geriausias mėsos pasirinkimas yra vištienos krūtinėlė. Tuose teiginiuose yra tiesos, tačiau mažais kiekiais kiauliena, jautiena bei kita raudona mėsa yra savaip vertinga ir reikalinga. Kalbant apie vaikus, reikalinga bent kartą per savaitę duoti raudonos mėsos. Kalbant apie kūdikius rekomenduojama pradėti primaitinti nuo raudonos mėsos, duoti ją dažnai ir tik vėliau įvesti baltą. Taip yra todėl, kad raudonoje mėsoje yra daug organizmui būtinos ir lengvai pasisavinamos geležies.

Sprendimas. Rinkitės kuo natūraliau užaugintą ir kuo mažiau apdorotą nešaldytą mėsą, joje daugiau naudingų medžiagų ir net valgydami rečiau – gausite labai daug naudos. Valgykite įvairios mėsos: kalakutienos, vištienos, triušienos, jautienos. Ypatingai kokybiškos rasite „Natūralia“ parduotuvėje. Jei iki šiol valgėte tik baltą mėsą, įveskite į racioną raudonos mėsos, pavyzdžiui, kokybiškos jautienos ir taip papildykite organizmą geležimi. Šio elemento vaikų organizmui papildyti į racioną įveskite pupeles, sojos pieno sūrį (tofu), tamsiai žalios spalvos lapinių daržoves, burokėlius bei grikius.

  • Trečia klaida – greitas maistas

Jei galvojate, kad vaikui reikia duoti paragauti visko kuo anksčiau – tikrai ne. Greitame maiste pilna cukrų, maisto priedų, daug menkaverčių riebalų ir labai mažai naudingų medžiagų. Net jei ten jautienos ar vištienos gaminys, tai vis tiek didžioji dalis to produkto vertės yra iš vadinamų „tuščių“ kalorijų. Taigi kuo vėliau jūsų vaikas tai išbandys, tuo bus geriau.

Kai vaikai pradeda eiti į mokyklą, jų pasirinkimams vis didesnę įtaką daro bendraamžiai, todėl jų mityboje atsiranda vis daugiau mėsainių, kebabų, picos ir kitų greito maisto patiekalų.

Tyrime, paskelbtame „The European Journal of Clinical Nutrition“ teigiama, kad vaikai, turintys vyresnių brolių bei seserų paragauja greito maisto, kaip ir saldainių, limonado bei kitų tuščių kalorijų anksčiau, nei pirmagimiai. Atkreipkite į tai dėmesį ir, jei turite daugiau vaikų, pamąstykite kaip rūpinotės ką valgė jūsų pirmasis mažylis.

Sprendimas. Venkite ne tik pramoniniu būdu apdorotų mėsos gaminių, bet ir greito maisto. Jei turite kelis vaikus ir vyresniems kartais leidžiate suvalgyti greito maisto pasirūpinkite, kad to nematytų mažieji. Ir žinoma, venkite turėti tokio maisto namuose.

Manęs mamos klausia ką daryti, jei jų paauglys vaikas kasdien valgo greitą maistą. Sprendimai yra du ir juos būtina derinti tarpusavyje.

Paaugliai dažnai valgo greitą maistą dar ir dėl to, kad jie negauna pakankamai kalorijų turinčio maisto namuose ir jie yra… labai alkani. Tuomet renkasi tai, kas greičiausiai ir paprasčiausiai pasiekiama. Taigi pirmiausia pasirūpinkite, kad vaikai gautų sočius pusryčius, turėtų ką užkąsti mokykloje. Normalu, kad jie suvalgys daugiau už sėdimą darbą dirbančius tėvelius ir vakare jie valgys daugiau nei vien delno dydžio gabalėlis mėsos ir salotos lapas.

Antra, venkite drausti ir imkite tartis. Suprantu, mamas ir tėčius, kurie norėtų išplėšti vaikams iš rankų prastus pasirinkimus, tačiau veiksmingi bus tik susitarimai. Susėskite su savo paaugliu ir ramiai susitarkite kiek dažnai bei kiek jie valgys tam tikrų produktų. Pavyzdžiui, jei šiuo metu vaikas penkis kartus per savaitę valgo kebabus su „vištiena“ ir po jūsų pokalbio valgys tik vieną kartą – tai jus bus penkis kartus geriau.

  • Ketvirta klaida – sunkiai sukramtomi mėsos patiekalai 

Vasarą ir rudens pradžioje dažnas patiekalas grilis. Vaikams įprastai nėra ruošiama atskirai ir jie valgo tą patį, kaip ir tėvai. Kai kalbame apie sveikus mėsos pasirinkimus įsivaizduojame salotų lėkštę su kepta vištiena. Lyg ir viskas gerai, tačiau pagalvokite kiek gerai sukramto šį kepsnį ar grilio patiekalus? Kitą kartą, kai valgysite kartu, stebėkite kiek ilgai vaikai kramto – daugumoje atvejų vos keli krimstelėjimai ir ryja. Tuomet jų skrandžiams sunku susidoroti su tokia užduotimi. Vaikai ir paaugliai gali pasidaryti mieguisti, irzlūs. Tai gali turėti įtakos jų sveikatai, nes baltymų ir kitų naudingų medžiagų pasisavinimas prastesnis, o virškinimo sistema stipriai apkrauta.

Sprendimas. Jų net ne vienas, o trys. Gaminkite patiekalus iš su lengvai kramtoma mėsa. Tam reikia tinkamai paruošti. Vienas variantas – mėsą sumalti. Kitas – gaminkite mėsą troškindami, virdami ar kepdami orkaitėje žemoje temperatūroje. Tokiu būdu mėsos struktūra pasikeičia ir tampa lengviau suvirškinti ir sukramtyti.

Antra, venkite žaidimo prie stalo – kas greičiau pavalgys. Geriau stebėkite vienas kitą kaip kramtote ir visa šeima mokykitės kramtyti. Vaikai ypatingai geri mokiniai, greitai pranoks ir jus. Trečia, prie stalo kalbėkite tik apie malonius dalykus, tuomet bus lengviau susitelkti į maistą ir vaikai mėsą sukramtys geriau.

  • Penkta klaida – mėsos gaminimas riebaluose

Vasarą grilius ir marinavimas aliejuje, o šaltuoju metų laiku mėsa dažnai kepama keptuvėje. Žinoma su dideliu kiekiu aliejaus. Dažnai dar mėsa apvoliojama kiaušinio-džiūvėsėlių plakinyje. Tuomet  riebalai susigeria dar daugiau. Tokiu būdu gaunama daug tuščių kalorijų, be to, yra galimybė gauti didelį kiekį trans-riebalinių rūgščių, kurios ypatingai stipriai kenkia augančiam organizmui.

Atminkite, kad riebalai vaikams būtini ir riboti juos reikia tik tada, kai vaikai turi antsvorio. Tačiau kepti riebalai – tai visai kas kita. Jų reikia vengti visur ir visada.

Sprendimas. Namuose mėsą ruoškite garuose, troškinkite, virkite ar gaminkite orkaitėje. Naudokite keptuves nesvylančia danga ar orkaitę. Pavyzdžiui, tuos pačius maltinius (kotletus) galima gaminti orkaitėje ant skardos. Taip išvengsite riebalų kepimui ir sutaupysite laiko. Jei būtinai reikia riebalų kepimui, rekomenduoju patepti skardą ar keptuvę lydytu sviestu, šis natūralus produktas atlaiko net +250℃ temperatūrą.

Vaikams, valgantiems mokykloje, patarkite nubraukti į šoną keptą riebų plakinį ir valgyti tik mėsą viduje, be luobelės. Jei daug riebalų matosi ant mėsos – tiesiog nusausinti servetėle.

  • Šešta klaida – mėsos patiekalų gardinimas kečiupu, barbekiu ir kitais padažais

Jei jūsų namuose yra kečiupas ar barbekiu padažas, dabar pasiimkite jį, etiketėje pasižiūrėkite, kiek 100 gramų yra cukrų – 30, 40 ar daugiau? Pavyzdžiui, jei parašyta 42 tai reiškia, kad 100 gramų padažo yra 42 gramai cukrų. Esu tikra, kad saldumynus vaikams ribojate, tačiau verta susimąstyti, ką jie suvalgo su kitais produktais. Jei perkate padažus atidžiai išstudijuokite etiketes, dažnai pasitaikys, kad perskaitę padėsite atgal į lentyną.

Sprendimas. Prie tinkamai paruoštų sultingų mėsos patiekalų, kai dar patiektos šviežios daržovės dažnai papildomas padažas nėra būtinas. Beje, šviežiose daržovėse esantis vitaminas C ypatingai pagerina geležies pasisavinimą iš mėsos.

Kečiupą galite keisti namie ruoštais padažais iš šviežių pomidorų, naudoti pomidorus konservuotus savo sultyse ar jų tyrę be priedų. Beje, su pomidorais gaminti mėsą labai skanu ir vertinga.

Apibendrinimas

Rinkitės kuo natūralesnius mėsos produktus ir ruoškite juos namuose. Mokykite vaikus pasirinkti tinkamai ir gerai sukramtyti maistą. Taip vaikai bus sveikesni, linksmesni, gali būti, kad ir mokymosi rezultatai gerės, kai nuotaika ir savijauta – puiki.